Borrar
ESPECIAL CÁTEDRAS

Càtedra de Joventut: Acompanyant a les persones joves cap al desenvolupament del seu potencial

La Càtedra de Joventut dirigida per la Dra. Paz Viguer Seguí  promou activitats de formació, d’investigació i divulgació

EXTRA

Compartir

La Càtedra de Joventut UV va nàixer en 2022 fruit de l’acord entre  la Universitat de València i l’Institut Valencià de la Joventut (IVAJ). El seu  objectiu és impulsar la investigació i la transferència del coneixement en  l’àmbit de la joventut i del treball amb persones joves.  

L’etapa juvenil (12-30 anys), que inclou l’adolescència, planteja reptes molt  importants a la societat: la difícil construcció d’identitat en un entorn complex  (encara més degut a les xarxes socials), la relació insatisfactòria amb l’escola i  el treball (altes xifres d’abandonament escolar prematur, atur i precarietat  laboral), els indicadors alarmants de pobresa que a afecta a adolescents i joves,  el suïcidi com primera causa de mortalitat no natural entre les joves, la  deserció política, els grans obstacles a l’accés a l’habitatge i l’emancipació…  D’altra banda, les persones joves són un enorme potencial de creació i  renovació social, d’activitat, de solidaritat i comunitat, potencial que molt  sovint es veu silenciat i relegat o únicament considerat de manera anecdòtica. 

En aquest escenari, la Càtedra de Joventut dirigida per la Dra. Paz Viguer Seguí  promou activitats de formació, d’investigació i divulgació. Aquestes iniciatives  tenen com a missió promoure l’acompanyament professional de les persones  joves en la cerca de la seua identitat, el seu desenvolupament òptim, el seu  benestar personal i la seua inclusió social, comunitària i política (incloent la  seva emancipació). La Càtedra de Joventut aposta per l’acompanyament  socioeducatiu com a metodologia clau en el treball amb persones joves,  aplicable a la majoria de contextos educadors rellevants, ja que respon de  manera coherent al marc teòric del desenvolupament òptim i a la mirada del  desenvolupament positiu jove, així com a les necessitats i tasques evolutives  d’etapa i a les interrelacions de la persona jove amb el seu context. Promou  una aproximació al treball en joventut rigorosa i fonamentada en la recerca i  l’evidència. 

Aquesta mirada es concreta en formació a través de l’organització de cursos,  jornades i tallers, com ara la Jornada d’Acompanyament Socioeducatiu, el  programa La Càtedra al Territori i el programa de píndoles formatives Pin-jove.  La investigació en matèria de joventut a través d’iniciatives com els premis al  millor TFG, TFM o tesi doctoral, i les ajudes a projectes d’investigació  relacionats amb la millora de la salut mental i la promoció del benestar entre  els i les joves. La tasca de transferència i divulgació de coneixement es fa a  partir de la presència al territori, les col·laboracions amb institucions i entitats,  els serveis Antena Càtedra i Assessoria Tècnica i la difusió de continguts  relacionats amb la joventut a través del web i les diferents xarxes socials. 

Càtedra de Joventut

La persona jove es desenvolupa de manera singular en moltes dimensions:  estudiant, membre d’una família, amic/amiga, persona amb gènere, subjecte  de salut, subjecte i objecte d’interrelacions socials, ocupant de l’espai públic,  treballador/a, soci/a d’associacions, usuari/ària d’equipaments i serveis,  personatge a les xarxes socials, membre de la comunitat… Per fer front a aquesta diversitat de dimensions i escenaris, la Càtedra de Joventut ha reunit  un equip interdisciplinari i divers que inclou professorat universitari  (psicologia, sociologia, educació, educació social, metodologia…) i  professionals de reconegut prestigi que representen els diversos àmbits de  treball amb persones joves. Col·labora també amb col·legis i associacions  professionals i entitats del territori. Aquesta configuració, a part d’intentar  respondre integralment a la realitat complexa i multidimensional de les  persones joves, recull una orientació molt pràctica, que pretén dotar de  coneixement aplicable als i les professionals que treballen amb persones joves i catalitzar la transferència del coneixement que es crea tant al món acadèmic  com al món professional. Els destinataris de les accions de la Càtedra són per  tant, professionals i entitats que treballen amb persones joves en qualsevol  àmbit, responsables de polítiques de joventut, professorat i alumnat  universitari i de cicles, personal investigador, empreses del sector i mitjans de  comunicació. 

Des d’aquesta perspectiva es promou que els resultats de la recerca  acadèmica arribin als i les professionals en formats que facilitin la seva  aplicabilitat, però també que el coneixement pràctic que es genera al territori  alimenti la recerca i faciliti la co-creació dels i les professionals i la intel·ligència  col·lectiva, a partir de tres funcions bàsiques:

-Funció 1. Compilar, sintetitzar i fer arribar al territori productes de la  recerca acadèmica útils per als i les professionals que treballen amb  persones joves.

-Funció 2. Explorar, descobrir i fer sorgir el coneixement que es crea al territori i fer-lo circular tant cap a la recerca com horitzontalment al  territori i professionals.

-Funció 3: La formació dels i les professionals que treballen amb  persones joves és molt variada. No hi ha un cos teòric comú. És funció  de la Càtedra de Joventut col·laborar en la creació d’un corpus bàsic  consensuat de coneixement i fer-lo arribar a tots els i les professionals.

D’altra banda, cal tenir en compte que la creació del coneixement no és igual  al món acadèmic que al territori. La recerca acadèmica crea evidència i  fonamentació teòrica y el territori crea el coneixement pràctic (“enginyeria”:  eines, pràctiques, tècniques) que fa possible l’aplicació de la teoria i la  generació de dades i feedbacks que han d’alimentar la recerca acadèmica i la  generació de nova evidència que possibiliti noves direccions o ajustos en la  pràctica professional al territori. Es tracta per tant d’un circuit interdependent  que es retroalimenta. La Càtedra de Joventut promou l’activitat d’aquest  circuit. 

En resum, la Càtedra de Joventut existeix per ajudar a professionals, entitats i  responsables de joventut a dissenyar i implementar intervencions i polítiques  que tinguen en compte:

-Una imatge actualitzada i contextualitzada de la joventut • mirada positiva i centrada en l’acompanyament

-Eines d’anàlisi, intervenció i avaluació directament connectades a la  investigació interdisciplinària

Per a més informació: Càtedra de Joventut (uv.es) 

Linkedin: Càtedra de Joventut

Instagram: @catedrajoventutuv

Twitter: @CatJoventutUV

Compartir

Este contenido ha sido desarrollado por Content Factory, la unidad de contenidos de marca de Vocento, con CLIENTE. En su elaboración no ha intervenido la redacción de este medio.